Roofs 2007-04-40 Markt EPDM groeit nog steeds

Dit jaar bestaat EPDM Systems uit Lemelerveld 10 jaar. Het bedrijf is in die tijd uitgegroeid tot een grote speler, die op meerdere markten actief is. Het verhaal van de opkomst en de groei van het bedrijf is illustratief voor de groei van de markt voor EPDM. Roofs sprak met directeur Edwin van Dijk over het verleden, het heden en de toekomst van het bedrijf.

“Door alle drukte waren we het jubileum bijna vergeten!” lacht directeur Edwin van Dijk. “We hadden toevallig de KvK-gegevens nodig en toen viel ons de datum ‘maart 1997’ op. Eigenlijk is het gek te bedenken dat we pas tien jaar bestaan, gezien de groei die we hebben doorgemaakt. We hebben ervoor gekozen het jubileum intern te vieren met ons personeel.”

Geschiedenis
EPDM Systems is in 1997 ontstaan uit een dakdekkerbedrijf dat veel ervaring had met de verwerking van EPDM. Het bedrijf had al een eigen lastafel ontwikkeld, om wanneer er door weersomstandigheden niet buiten gewerkt kon worden, binnen membranen te kunnen maken. Hierdoor was het bedrijf interessant voor de Belgische fabrikant Prelasti toen die een nieuwe partner in Nederland zocht. De eerste gesprekken hierover begonnen in 1996, een jaar later werd besloten een zelfstandige bv op te zetten voor de verkoop van de producten.

Vanaf mei 1998 werd de huidige directeur Edwin van Dijk verantwoordelijk voor de verkoop van de Prelasti EPDM dakbanen door heel Nederland. Tijdens de daarop volgende Bouwbeurs trad het bedrijf voor het eerst groot naar buiten en vanaf dat moment is het snel gegaan. De klantenkring groeide opmerkelijk en dit had gevolgen voor de productie en het aantal medewerkers. Er moest al snel een nieuw pand worden betrokken met meerdere en grotere  lastafels; in 2000 werd een nieuw pand in Lemelerveld gevonden. In 2005 werd het bedrijf in deze gemeente uitgeroepen tot ‘Onderneming van het Jaar’. Andere mijlpalen zijn de introductie van zelfklevende Prelasti EPDM (2001), de opname van de thermisch lasbare EPDM dakbanen van Alwitra, genaamd Evalastic, in het assortiment (2003), de introductie van Geotop (2006) en de overname van de bedrijfsactiviteiten van Topskin (2007). Hiermee begeeft het bedrijf zich ook buiten de dakenbranche: het materiaal wordt immers ook veel gebruikt in vijvers en in de agrarische sector. Momenteel is EPDM Systems uitgegroeid tot een van de drie grootste membraanproducenten van Nederland, met 23 medewerkers en een locatie die eigenlijk alweer te klein is. Het bedrijf lijkt dan ook nog lang niet uitontwikkeld. Wat is de verklaring voor deze opvallende groei?

NEN 6050
“Allereerst is de EPDM-markt in de afgelopen 10 jaar aanmerkelijk gegroeid,” vertelt Van Dijk. “Onze groei is dus niet ten koste gegaan van de concurrentie. Toch heeft naar mijn mening onze marktbenadering ook een grote rol gespeeld in deze ontwikkeling. Wij zijn een innovatief bedrijf dat altijd op zoek is naar manieren om het werk voor de dakdekker sneller, gemakkelijker, goedkoper en meer ergonomisch te laten verlopen.”

“De introductie van de zelfklevende en de thermisch lasbare dakbanen passen in deze filosofie. Zo zijn de Prelasti membranen met behulp van de nieuwe manier van bevestigen Centrix aan te brengen (zie hierover het artikel ‘Innovatie in applicatie’ in Roofs 6-2006). Wij werken momenteel in samenwerking met Afast aan de ontwikkeling van een nieuwe machine, waarmee de snelheid van bevestigen nog verder worden vergroot, en waarmee dus de kostprijs van een EPDM dak verder wordt verlaagd. De dakrollen van Topskin zijn qua prijs wat lager gepositioneerd dan de Prelasti membranen en de Evalastic dakbanen in ons assortiment en vormen daardoor een waardevolle aanvulling op ons assortiment.”

Ook de overige kenmerken van het materiaal worden steeds meer erkend. Van Dijk: “Alle EPDM dakbanen en –membranen zijn zonder het gebruik van open vuur aan te brengen. Ze worden mechanisch bevestigd, verlijmd of thermisch gelast. Dit is in het licht van de komende norm NEN 6050 (nu nog NVN 6050) van groot belang. Wij hebben ook enkele oplossingen in het assortiment om details brandvrij in te werken. Wij zijn dus klaar voor de invoering van de norm.”

“Daarnaast kunnen wij membranen prefab op maat produceren aan de hand van aangeleverde tekeningen. Dit kan zowel twee- als driedimensionaal, zowel voor daken als voor vijvers. Bij de prefab productie maken we gebruik van vulkanisatietechnieken, zodat een homogene verbinding ontstaat.”

“Tenslotte moet natuurlijk de service aan de klant in orde zijn, anders heeft een goed product geen zin,” aldus Van Dijk. “Wij stellen ons daarom op als probleemoplosser voor onze klant. Wij hebben twee technische adviseurs die onze klanten op met name grote projecten ondersteunen. De kwaliteit van de verwerking is essentieel, daarom leveren wij alleen aan erkende verwerkers en leiden wij die ook op om met de materialen te werken. Tevens voeren wij tussentijdse inspecties uit voor de opdrachtgever of dakdekker. De after sales is tenslotte ook van wezenlijk belang, met name bij vijvers. Het is wat mij betreft ook gewoon een kwestie van fatsoen om na plaatsing nog even te informeren of alles naar wens is.”

 

Groei
Momenteel is het bedrijf voor zo’n 70% actief op het dak, de rest bestaat uit activiteiten voor toepassing van het materiaal in vijvers. Met de overname van Topskin breidt het bedrijf de activiteiten in deze richting uit; de naam Topskin zal enkel nog als merknaam behouden blijven. “De markt voor vijvers is verzadigd,” vertelt Van Dijk hierover. “Maar wij richten ons op de toegevoegde waarde die ons bedrijf kan bieden, namelijk de driedimensionale  productie van membranen.”

Momenteel vormt de EPDM markt zo’n 10% van de totale dakenmarkt. Van Dijk verwacht hier nog een duidelijke stijging van, mede onder invloed van de aanstaande norm NEN 6050. “Bovendien merken wij dat men steeds meer de voordelen van EPDM onderkent. Het product is per m² dan wel duurder dan een bitumen dakbedekking, maar dat wordt gecompenseerd door de snelheid van verwerken. Het product is bovendien duurzamer dan bitumen en met de invoering van de NEN 6050 zal de rol van de verzekering ook groter worden bij de bepaling van de prijs van een dak. Wij verwachten daarom dat de markt voor EPDM nog wel even verder zal groeien.”

In ieder geval is EPDM Systems in het huidige bedrijfspand al uit haar jasje gegroeid en moet het zich voorlopig behelpen met de huur van een extra productiehal en magazijn bij de overburen. Men is in gesprek met de gemeente over de bouw van een nieuw pand, dat over ongeveer twee jaar gestalte zal moeten krijgen. Net als de markt voor EPDM blijft EPDM Systems dus groeien. Van Dijk: “Ik heb het al meermalen gezegd en geschreven bij presentaties en in de nieuwsbrief: de rek is er nog lang niet uit!”
 

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand

  



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam